بلاگ رایارسام

آموزش‌های کاربردی وب

دامنه چیست و چگونه دامنه ای مناسب انتخاب کنیم؟

دامنه چیست و چگونه دامنه ای مناسب انتخاب کنیم؟

دامنه (دامین یا Domain) چیست؟

همانطور که در عرف هر شرکت یا هر شخص دارای مشخصاتی یکتا نظیر: اسم، آدرس و یا آرم می‌باشد، هر فرد حقیقی یا حقوقی جهت حضور در اینترنت می‌بایست یک نام و آدرس مجزا برای خود داشته باشد. این آدرس مجزا و انحصاری اصطلاحاً با نام دامنه (Domain Name) شناخته می‌گردد. (برای مثال: www.RayaResam.com) پس، نام دامنه‌ای را که می‌خواهید مردم از طریق آن به سایت شما مراجعه کنند، انتخاب کرده و از قابل دسترس بودن آن (یعنی فرد دیگری قبلا آن‌را ثبت نکرده باشد) اطمینان حاصل کنید.

یک نام دامنه مناسب انتخاب کنید.

۱- یک نام دامنه‌ی کوتاه انتخاب کنید.

آیا در موارد چاپی به سادگی قابل درج و مناسب است؟ یک نام دامنه مانند www.ThisDomainNameIsTooLong.com در موارد چاپی مانند کارت ویزیت و بسته‌بندی به مشکل خواهد خورد و باعث شکستگی کلمه در پاراگراف می‌شود. همچنین اگر این دامنه را داشته باشید، آدرس ایمیل شما چیزی مانند info@ThisDomainNameIsTooLong.com خواهد بود. یک دامنه مانند www.ShortDomain.com به مراتب بهتر خواهد بود.

۲- از نام یا کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

بهتر است نام کسب و کار خود را به عنوان دامنه‌ی خود انتخاب کنید، برای مثال اگر نام کسب و کار شما «رایارسام» است، شما احتمالا خواهید خواست از www.RayaResam.com استفاده کنید. اگر دامنه‌ای شامل نام شما وجود نداشت (در دسترس نبود)، ما تنها استفاده از کلمات کلیدی کسب و کارتان و یا ترکیبی از کلمات کلیدی و نام کسب و کار را پیشنهاد می‌کنیم. (در مثال رایارسام؛ طراحی سایت، طراحی گرافیک، تبلیغات و … کلمات کلیدی محسوب می‌شوند.)

دامنه چیست

۳- همیشه سعی کنید از com. استفاده کنید.

بهترین دامنه‌ی گسترده‌ی به رسمیت شناخته شده سطح بالا com. است. اگر نمی‌توانید دامنه‌ی com. بگیرید، نظر خود را تغییر دهید تا بتوانید!
اگر می‌خواهید دامنه خود را تغییر دهید، می‌توانید از .net بهره بگیرید. در غیر این صورت، از .ir و در نهایت از info. استفاده کنید. همچنین پسوندهای دیگری نظیر co. و tv. و org. و… وجود دارند.
به جز نهادهای دولتی در ایران، کسی ملزم به استفاده از دامنه‌های ir. نیست. پیشنهاد ما استفاده نکردن از ir. است، زیرا بر اساس تجربه دریافته‌ایم که این نوع دامنه به سختی در موتورهای جستجو فهرست می‌شود و در درجه‌ (Rank) پایینی قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، موضوع تحریم‌ها همیشه محدودیت ویژه‌ای برای دامین ir است.
بسیاری از فرستنده‌های هرزنامه و سایت‌های مخرب از دامنه‌های biz. استفاده می‌کنند. از این نوع دامنه استفاده نکنید. دامنه‌ی .cc کمتر شناخته شده است و tv. معمولا برای رسانه‌ها استفاده می‌شود. دامنه‌ی org. مناسب برای سازمان‌ها و موسسات غیرانتفاعی است، اما همچنان دامنه com. در اکثر موارد توصیه می‌شود.
دامنه co. می‌تواند با com. اشتباه گرفته شود، بنابراین در اینجا این نوع دامنه را پیشنهاد نمی‌دهیم. برای دیگر دامنه‌ها نظیر edu. و  gov. و eu. و pro. و … محدودیت ثبت وجود دارد، در واقع نیازمند ارائه مدارک و مستندات هستند. shop، app، Design، click، news و صدها دامین جدید در سال‌های اخیر ارائه شده است. استفاده از دامین‌های جدید هم یک گزینه پیش روی کسب و کار شماست.

۴- دست نگه دارید!

اگر شما در مورد نام دامنه‌ی خود مردد هستید، بلافاصله پس از اولین مورد که به ذهنتان رسید برای ثبت آن اقدام نکنید. بهترین نتایج در صورتی که یک یا دو روز وقت بگذارید و فکر کنید به وجود می‌آیند.

ارسال دیدگاه